atle-haagensen01

Kiropraktikk kommer av gresk cheiros, som betyr hånd, og praktikos, som betyr å utføre; altså å utføre med hendene. Hendene er kiropraktorens hovedredskap, både under undersøkelse og behandling.

Under en undersøkelse kombineres sykdomshistorie, beskrivelse av det aktuelle problemet og en grundig undersøkelse av kroppen til et grunnlag for videre behandling og eventuelt andre tiltak (f.eks henvisning til spesialisthelsetjeneste eller sykemelding), om dette skulle vurderes som nødvendig.

Den vanligste behandlingsformen er «justeringer», eller «manipulasjonsbehandling», som er det vanligste navnet i medisinsk sammenheng. En justering er en rask impuls utført med hendene mot et ledd i en spesifikk retning. Målet med justeringen er å normalisere bevegelsesomfanget i ledd som er «låst» i en eller flere retninger. Dette har i sin tur en positiv effekt på nervene og musklene som ligger rundt leddet, og gjør det lettere for hjernen å koordinere og kontrollere muskulaturen på riktig måte. Når funksjonen forbedres vil også smerte i disse strukturene minske.

En grunnleggende tanke i kiropraktikken er et helhetlig syn på kroppen. Kropp og sinn henger sammen, hvilket man tydelig ser når stressnivået øker. Muskler spenner seg, pusten blir kortere og kroppen inntar en «beskyttelsesposisjon» der man drar opp skuldrene og får en fremoverlutende holdning i nakke og skuldre. Dette er også et typisk problembilde hos mange pasienter. Slik stress kommer ikke bare av jobben, men også andre forhold i livet og av følelsesmessige reaksjoner som angst, sorg og depresjon. De påfølgende muskelspenningene og den dårlige holdningen kan i sin tur gi smerter, stivhet og ubehag.

Når kiropraktoren ser på en pasients problembilde inkluderes hele kroppen. Det er nødvendig for å finne den opprinnelige årsaken til smertemekanikken. Kort sagt, og for å gi et ekstremt eksempel, kan smerter i en tå gjøre at man får en underlig/haltende gange, hvilket kan gjøre at man spenner seg og får skjevheter i hofter, bekken og rygg. Dette kan i sin tur gi muskelspenninger og skjevhet i nakken og lede til spenningshodepine. Igjen; dette var et ekstremt eksempel men beskriver hvordan problemer i en del av kroppen kan gi symptomer i en helt annen kroppsdel.

Som kiropraktor er det viktig for meg at pasientene føler seg trygge og godt tatt vare på. Jeg velger derfor de mest skånsomme teknikkene framfor andre teknikker som kan oppleves som litt “hardhendte”. Noen pasienter forventer, eller har hørt at det gjør vondt å bli behandlet. For de aller fleste vil det tvert imot oppleves som en mild behandlingsform uten særlig smerteutvikling. Din sikkerhet er mitt største fokus, og jeg tar alltid individuelle hensyn under behandlingen.

Behandlingen rettes først og fremst mot det eller de områder av kroppen som anses å være årsak til dine problemer, og mot områder som kan virke symptomlindrende.

I tillegg til behandling av ledd, muskler og bindevev gir jeg råd og rettledning om øvelser du kan gjøre for å bedre situasjonen og jobbe med rehabiliteringen av funksjonen i dine muskler og ditt nervesystem. Dette er ofte en viktig del av behandlingsopplegget.

Første konsultasjon består av en klarlegging av din sykdomshistorie og din nåværende problematikk, en grundig undersøkelse fra både et medisinsk og kiropraktisk perspektiv, og behandling.

Ved de neste besøkene følger vi opp problematikken og behandlingen fra tidligere. Ut fra din kropps reaksjon på forrige behandling og resultatet av ny undersøkelse vil jeg vurdere hvor og hvilken type behandling du trenger denne gangen.

Holder du til i eller i nærheten av Oslo, er det enkelt å finne veien hit. Jeg holder til på Skullerud, rett ved siden av Skullerud T-banestasjon, med gode parkeringsmuligheter.