Hva behandler kiropraktoren?

Kiropraktoren behandler kroppens bevegelsesapparat og nervesystem. Dette inkluderer ledd, muskler og bindevev, samt alle de små nervecellene som finnes i disse vevene. Nervecellene forteller hjernen om hva som skjer i kroppen slik at den kan koordinere og spenne musklene på riktig måte. Ved problemer i ledd, muskler og bindevev kan hjernen få feilaktige signaler om hva som skjer. Dette kan lede til at feil muskler spenner seg, eller at muskler ikke spenner seg når de skal. Da kan det fort lede til overbelastninger og smerter, som for eksempel ved de typiske akutte ryggsmertene man opplever ved en “feil” bevegelse: ofte kalt “kink” i ryggen.

Typiske problemer kiropraktoren behandler kan være:

• Ryggsmerte
  • Nakkesmerte
  • Hodepine
  • Kjeveproblemer
  • Skulderproblemer
  • Musearm/tennisalbue/golfalbue
  • Håndleddsproblemer
  • Korsryggsmerte/”kink”/lumbago
  • Isjias
  • Bekkensmerte/bekkenproblemer og smerter i forbindelse med bekkenløsning
  • Knesmerter
  • Fotsmerter
  • Spedbarnskolikk
  • Assymmetri hos spedbarn (“KISS/KIDD”)
  • Søvnproblemer hos spedbarn
  • Migrene
  • Generell stivhet og ubehag i muskler, ledd og bindevev
  • M.m.

Man kan ha forskjellige symptomer i fobindelse med de ulike problemene ovenfor. Folk har forskjellig smerteterskel og kroppen reagerer på forskjellige måter når problemene oppstår. Det er derfor viktig å gjøre individuelle vurderinger og grundige undersøkelser slik at man tilbyr rett behandling til hvert menneske.

May 8, 2012 | Posted by | Comments Off on Hva behandler kiropraktoren?